četrtek, 21. marec 2013

Aleš Debeljak

Postmoderna sfinga, Na ruševinah modernosti
Naj vas najprej razočaram (ali pa razveselim), moje pisanje ne bo kakorkoli analiziralo teh dveh analitičnih študij ozadij moderne in postmoderne umetnosti. Knjigi tega pronicljivega avtorja, v preteklosti jugoslovanskega vice prvaka v judu, sta mi prav slučajno prišli v roke, ko jih je za študij prebirala starejša hči. (Navedba o vice prvaku v njegovem življenjepisu na strani slovenskih pisateljev je v meni vzbudila dodatno simpatijo. Tudi jaz sem bila nekoč jugoslovanska vice prvakinja v neki športni disciplini. Dodatno simpatijo pa zato, ker z veseljem prebiram kolumne tega, od mene nekaj starejšega avtorja.) Če vas zanima substanca teh knjig, jih torej kar sami vzemite v roke. Spodaj le nekaj utrinkov, ugotovitev. Izpisala sem si jih bolj zaradi lastnega zanimanja, recimo kot gospodinja. Vir in podviri pa so seveda znani, razvidni iz omenjenih knjig, da mi v teh plagiatorskih časih, ne bi kdo tega očital.
Za povezavo s prejšnjim blogom navajam Benjaminovo misel iz ene izmed knjig. »Obstaja dvojna vloga do sreče: himnična in elegijska oblika. Prva je nezaslišana, brez precedensa, vrhunec blaženosti; druga, večno ponavljanje, večno objavljanje, izvorne, prve sreče.«
Zame so bile zelo zanimive razjasnitve nekaterih pojmov v zvezi s kibernetiko in koordinacijo. Kibernetika je po svojem izvoru, še pred filozofijo, kot obvladovanjem sveta. Izvira iz predsokratske misli, ki je bila razumljena kot prirejanje nasprotstev, krmiljenje med njimi in torej tudi njihovo koordinacijo. S tega vidika je kibernetika pred tehniko, ki jo v bistvenih razsežnostih zaznamuje subkoordinacija, se pravi podrejanje uporabljenih sredstev nekemu vnaprej določenemu smotru. Najsplošnejšo opredelitev kibernetičnega načela predstavlja ugotovitev, da se sistem kibernetizira takrat, kadar se priključi določen informacijski sistem. To pomeni, da imamo opravka z razmerjem med objektnim in upravnim sistemom, kjer je treba osnovni sistem razumeti kot obliko objektnega sistema, medtem ko mesto informacijskega sistema zastopa naknadno priključeni upravni sistem. Iz tega na novo vzpostavljenega razmerja pa izhaja tudi spremenjeni status omenjenih sistemov: prvotna dva sistema se zdaj ne legitimirata več na osnovi svoje samozadostnosti, zaprtosti in statičnosti, marveč na osnovi kompleksnosti elementov, ki so zdaj v interaktivnem razmerju. Upravni podsistem s pomočjo naprej razvitih instrumentov zbira, klasificira, selekcionira, skladišči in procesira informacije, ki se nanašajo na stanje, položaj in gibanje objektnega podsistema, istočasno pa tudi njegovega okolja. Namesto relativne samostojnosti in samozadostnosti objektov in objektnih podsistemov nastopi načelna razpoložljivost. Ne moremo več govoriti o tradicionalnem kartezijanstvu dualnega razmerja med objektom in subjektom. Razmerje med subjektom in objektom je nadomestila relacija sistema in okolja, le okolje je izgubilo lastnosti objekta, sistem je privzel pozicijo in karakteristike subjekta. Navezanost na antropocentrično izhodišče in središče, ki ga reprezentira subjekt. Gospostvo in dominacija subjekta nad okoljem se umakne dosledni koordinaciji njunih učinkov in funkcij. Kolikor v okvir dinamičnih kibernetskih sistemov namesto dirigiranja nastopi koordiniranje, ki upošteva povratne zveze, učinke in funkcije med obema osnovnima podsistemoma, moramo razumeti tudi, da se struktura in organizacija družbe v horizontu kibernetike razlikujeta od tradicionalne strukture piramidalnosti in hierarhičnosti.
Na koncu pa še tale misel Mannheima iz ene izmed dveh knjig, ki je še kako blizu razmišljanjem po petdesetem, v družbeno ekonomskem sistemu, katerega cilj je bil najprej neusmiljen dobiček, potem pa neusmiljeno varčevanje. Vse na plečih običajnih ljudi, ki so vampirizirani s strani struktur, ki si jemljejo oblast (so jim demokratično dali oblast). Kam so odšle prave vrednote in ideali? »Možno je … da se bo lahko v prihodnosti – v svetu, v katerem ne bo nikdar več novega, ki bo v njem vse končano in vsak trenutek le ponovitev preteklosti – zgodilo, da bo misel ostala brez kakršnih koli ideoloških ali utopičnih prvin.« To namreč rabimo, da nas žene naprej. Seveda v pozitivnem razmišljanju. Na začetku sem našla še verz Paula Celana: 
«Zvezda 
ima še lahko svetlobo. 
Nič, 
nič ni izgubljeno.«

Ni komentarjev:

Objavite komentar