nedelja, 23. avgust 2015

Klovnovi pogledi

Heinrich Böll
Ansichten eines Klowns
V rokah sem imela izvod iz zbirke Vrhunci stoletja, kjer je uporabljen majhen font z majhnimi razmiki med vrsticami. Načeloma mi je takšne knjige teže brati, tako zaradi vidljivosti besed, kot tudi zaradi gosto natisnjenih strani. Je pa knjiga zato manjša in lažja in jo je bolj enostavno tovoriti s seboj na dopust in vsak dan na plažo.
Roman je pisan bolj kot notranje doživljanje glavnega junaka – razčlenjevanja dogodkov iz preteklosti, ki pojasnjujejo njegov položaj v sedanjosti. Bolj kot nit razmišljanja, dialogov skoraj ni. Vzdušje v knjigi ni spodbudno, prej pesimistično in mračno, a jezik in besede lepo vodijo bralčev tok razmišljanj, zato jo je lepo brati. Je ena izmed tistih, ki vleče med svoje strani, da jo željan bereš do konca. Morda tudi zaradi lepo tekoče slovenske besede (dobrega prevoda) in izbire čudovitih manj rabljenih besed, kot je na primer »drobnost«. »Da se tako dobro spominjam drobnosti, še ni poroštvo«… Po SSKJ gre tu za podrobnosti, nadrobnosti ali pa to, kar je manj pomembno ali nepomembno.

Razmišljal je o tem, kaj je vsakdanjost in kako je to povezano s počenjanjem reči. »Mogoče sem prvič doživel, kaj je vsakdanjost: da moraš počenjati reči, pri katerih ni več odločilno, ali te mikajo.«
Tudi o blaženju čutnosti, ki so jo predlagali duhovniki v internatu. »Zamisel, da bi kdo blažil mojo ali kako drugo čutnost, se mi je studila.«

Ste se že kdaj znašli v položaju, da ste se začeli pogovarjati z nekom, ki je popreje izgledal prav živahen, ko pa se je začel pogovarjati z vami je začel (verjamemo, da nenamenoma, instinktivno) zehati. Verjetno je le prikrival kakšno svoje stanje, a kljub temu ste najbrž to subjektivno doživeli. Oče glavnega junaka pač ne, motilo ga je, če se človek ne kontrolira. »Zmerom je bil užaljen, kadar človek ne pazi nase, in moje zehanje ga ni bolelo subjektivno, temveč objektivno.«

»Lepota njegove žene je tiste vrste, pri kateri človek ne ve, ali je živa ali samo navita. Ves čas, ko sem sedel zraven nje, me je imelo, da bi jo prijel za laket ali za ramo, ali za noge, da bi ugotovil, ali ni vendarle lutka. Ves njen delež pri pomenku sta sestavljala dva izraza, »Ah, kako čedno« in »Ah, kako ostudno.« Najprej se mi je zdela dolgočasna, potem pa me je prevzela in pripovedoval sem ji vse mogoče, kakor človek meče novce v avtomat – samo zato, da bi odkril, kako se bo odzivala.« O stepfordskih ženskah, ki jih mrgoli okoli nas. Če ne gre za pozo doma, pred možem, pa lahko gre tudi za vzorec obnašanja na delovnem mestu, ko nekdo želi ugajati in se stopiti z okoljem.
Pri nekaterih ljudeh pa se primeri, da odnos in obnašanje do soljudi spreminjajo glede na njihov položaj v družbi. Do tistih, za katere ocenijo, da so nad njimi so izjemno prijazni, udvorljivi ali celo hlapčevski. Do tistih, ki so niže na družbeni lestvici pa arogantni in oholi ter prav nič prijazni. Dogodi se celo, da do istega človeka v različnih položajih uporabijo obe skrajnosti odnosa, ne glede na to, ali mu je (ta človek) v življenju želel in počel dobro ali slabo. Tudi glavni junak romana je zaznal to anomalijo. »Glasno je rekel: »Dober večer, gospod ravnatelj, dober večer,« in odložil slušalko. Nazadnje mu je glas zvenel hudobno hlapčevsko.«

O enkratnosti in doživljanju trenutkov. »Trenutkov ne moremo ponavljati in jih ne sporočati drugim.« Po piščevih besedah je namreč zgrešeno že, če govoriš o takih trenutkih ali če jih skušaš ponoviti. »Trenutke je treba puščati in jih nikoli ponavljati.«

O tem, kako dobro je kopanje. »Kopanje je skoraj tako dobro kot spanje, kakor je spanje skoraj tako dobro kot delati »stvar«. Ko boste v kadi, pa si zapojte Tantum ergo

Ni komentarjev:

Objavite komentar