petek, 12. april 2013

Čefurji raus!

Goran Vojnović
Knjigo sem prebrala v poletju še istega leta, ko je izšla. Na morje je sicer nisem prinesla v sklopu svojega bralnega kupčka knjig, ampak sem jo dobila v branje iz prijateljevega. V tistem letu sem namreč svojega kaj hitro predelala, čeprav je obsegal zajeten kup strani. Zato sem začela pogledovati po že prebranih knjigah pri sosednjih bralcih. Knjiga je bila prava osvežitev in nekoliko drugačen pogled na »Fužine«, kot sem ga dojemala sama. Morda so predsodki drugih narodov proti staroselcem in slovenceljnov proti čefurjem bolj blizu novejšim generacijam obojih ali pa res tistim bolj zadrtim predstavnikom našega naroda. Mi, ki smo skupaj z vsemi živeli že v Jugoslaviji, doma in v republikah, ki so južneje od nas, nismo poznali takšnih predsodkov. Bili smo vzgajani v duhu sožitja in tolerance. Morda nas je družba (ne dom, da ne bo pomote), bolj usmerjala v neko omalovaževanje podeželskega prebivalstva (iste narodnosti), kot pa drugih. »Kmet« je bil pojem, ki smo ga uporabljali za nekoga, ki se ne zna oblačiti (kmečko oblečen), ali pa obnašati po merilih mesta in mode. Takrat je bil precej bolj spoštovan položaj delavca kot pa kmeta. Danes pa ne enega, ne drugega. Pravzaprav v vrednostnem sistemu političnega turbo kapitalizma niti navadni ljudje, ki se niso »znašli« ali »pozicionirali«, niso preveč spoštovani. Kje so prave človeške vrednote? Zaradi koga je nastala in za koga je potrebna država?
Nazaj k čefurjemraus. Se mi zdi, da zgodba izžareva več kompleksa, kot bi bilo treba. Ali pa je to samo moj občutek?
Na začetku knjige je definicija iz Snojevega etimološkega slovarja: »čefur-ja m 'priseljenec iz južnih republik nekdanje Jugoslavije (20.stol.), pisano tudi čifur, čufur, čefurka, čifurka, čefurski, čifurski, čufurski, vse slabšalno. Verjetno prevzeto iz hrv., srb. Čift, Čivut 'Žid', kar je v večini govorov slabšalna oznaka pripadniku tega naroda. Slovensko –ur namesto izvornega –ut se je po zgledu nem-čur vzpostavilo zaradi slabšalnosti.
Torej bi bili lahko v očeh (samo)poklicanih ali pozicioniranih tudi ****čurji?

Ni komentarjev:

Objavite komentar