nedelja, 5. februar 2017

Pojdi, kamor te vodi srce

Susanna Tamaro
Va' dove ti porta il cuore. Knjigo sem poiskala, ko sem prebrala članek v Delu, mi je zanimanje najprej pritegnila omemba babičine zgodbe, ki jo o svojih življenjskih izkušnjah pripoveduje vnukinji. Zgodba je najbrž zanimiva bolj za ženski del bralstva, še bolj za tistega, ki ima hčere, saj jo te zagotovo najbolj razumejo. Malce me je zmotila oblikovna podoba knjige, ki bolj nakazuje na kakšno ljubiteljsko duhovno čtivo, a sem se navadila. Moji mami, ki je knjigo prebirala pred menoj, pa so bile velike črke do roba zaradi praktičnih razlogov celo všeč. Čeprav sem menila, da ji bo knjiga zaradi svoje vsebine blizu, jo je odložila, mislim, da po kakšni tretjini, ker je bila potrebna velika koncentracija pri branju, če bi želela v vsakem trenutku vedeti, o kom gre beseda v določenem delu knjige. O babici, hčeri ali vnukinji. Tudi meni se je skoraj primerilo isto, ker sem v prvi polovici težko lovila koncentracijo ob branju, pa me je zadnji del romana tako prepričal, da sem se po koncu še enkrat vrnila za začetek in ponovno, bolj koncentrirano z zanimanjem še enkrat prebrala prvi del. Gre za zgodbo o življenju in odnosih, to pa je pravzaprav najbolj zanimivo, ker se ob branju lahko postavimo v čevlje še koga drugega in podoživimo še kakšno življenje, katerega delci so lahko podobni tudi našemu. No, ne ravno v čevlje, ker pri branju izkušnjo doživljamo od zunaj in boleče trenutke podoživimo le v mislih. Življenje v nekoga drugega čevljih z rekom ameriških Indijancev omeni tudi avtorica nekje v knjigi: » Preden presojaš človeka, hodi tri mesece v njegovih mokasinih.«

Večkrat sem se že spraševala, kako bom razmišljala, ko bom še starejša. Ko bom vedela, da ni več občutka perspektive, ki bi gnal naprej in, da so doživetja, ki jih še lahko prinese življenje, omejena. In kakšne misli neki, me bodo takrat obhajale. Babica v knjigi ne razmišlja kaj preveč optimistično: »Starčevske misli nimajo prihodnosti, večidel so žalostne, če ne žalostne. pa vsaj melanholične. Pogosto se sprašujem o tem čudnem pojavu.« Mi je pa ob branju odlomka »Nekje sem zasledila, da je Manzoni, ko je pisal Zaročenca, vsako jutro vstajal ves vesel, da ga čakajo njegovi junaki.« prišlo na misel stanje, ko zjutraj vstajaš ves vesel poln energije in se veseliš službe ali kakšnega dnevnega opravila, ki te čaka tisti dan. Res je, da človek veliko motivacije za delo in življenje črpa prav iz sebe in to je tudi najbolje, če želi skozi življenje v pozitivnem duhu.

Naključje. Že večkrat sem ob naključnih dogodkih ali seriji naključnih dogodkov s podobno asociacijo ugibala o naključju. Je to naključje, ali pa se je imelo zgoditi? Kaj sem si želela povedati ob asociacijah pri zaporednih naključnih dogodkih? Naprej raje ne bi razvijala misli in vprašanj, zato prepišem, kaj je napisala Tamarova: »Naključje. Nekoč mi je mož gospe Morpurgove rekel, da hebrejščina te besede ne pozna. Če hočejo izraziti kaj v zvezi z naključnostjo, morajo uporabiti arabsko besedo hazard. Smešno, ne? Smešno, pa tudi pomirjajoče: kjer je Bog, ni prostora ne za naključje ne za skromno besedo, ki ga označuje. Vse se odloča in ureja v višavah, karkoli se ti pripeti, ima smisel. Vselej sem vedno zavidala ljudem, ki lahko brez obotavljanja, ne da bi dvakrat pomislili, sprejmejo takšno podobo sveta. Meni to kljub vsej dobri volji ni nikoli uspelo za dlje kot za dva dni skupaj: strahote in krivice na svetu so me vedno omajale, namesto da bi jih hvaležno opravičevala, se je v meni začel dvigovati odpor.«

O vzgoji. »Niso nas vzgajali za doslednost, temveč za prilagodljivost.« In o razumevanju, ki ga prinese čas. »Mogoče me boš lahko razumela šele ko boš starejša; razumela me boš lahko, če boš prehodila skrivnostno pot, ki od nepopustljivosti vodi k prizanesljivosti.«

Pamuk je svoje občutenje sreče, ki se ga razveselimo,  nekako vpel v zgodbo Muzeja nedolžnosti, Tamarova ga je izrazila s primerjavo: »Glasba je po malem izginila in z njo tudi občutek globoke sreče, ki me je spremljal prva leta. Vidiš, prav za tem mi je bilo najbolj žal. No, saj sem se tudi kasneje še kdaj razveselila, kako da ne, toda veselje je v primeri s srečo kakor električna žarnica v primeri s soncem. Razveseliš se vselej koga ali česa, to čustvo sprožijo zunanji dejavniki. Sreča pa tega ne potrebuje. Polasti se te brez vidnega vzroka, je kot sonce: greje tako, da črpa iz svojega lastnega srca.«

O tem, kako se znajdemo v situaciji, ko se nam zdi, da govorimo »s komisarjem, ki nas hoče na vsak način pripraviti do tega, da priznamo zločin.«

O miru pred sistemom. »Pa sem vendarle vsakič znova šla; vzela sem vse skupaj za sitnost, ki jo moraš pač prenašati, če hočeš imeti svoj mir. Takšna drža resda ni veličastva, je pa zelo razširjena. Imeti svoj mir je ena najglobljih človekovih teženj, tako je bilo takrat in tako je verjetno še danes.«
O iskanju zunanje krivde. »Če se nočeš zazreti vase, ni nič lažjega, kot poiskati izgovore. Vedno se najde zunanja krivda in zelo pogumen moraš biti, da si priznaš, da je krivda – pravzaprav odgovornost – samo tvoja. In vendar je, kot sem ti rekla, to edini način, da greš naprej. Če je življenje pot, potem pelje nenehno navkreber.«

O misli, na tiste, ki so odšli iz našega življenja. »Zdaj morda razumeš, kaj sem ti povedala na začetku: umrli nas ne bremenijo toliko s svojo odsotnostjo, kolikor s tem, kar med njimi in nami ni bilo izrečeno.«

O zaupanju popolnim ljudem. »»Ne zaupajte ljudem, ki so popolni.« mi je pravil, »ki imajo v žepu že pripravljene rešitve, ne zaupajte ničemur, razen tistemu, kar vam govor vaše lastno srce.«« In še naprej o tem, kateremu glasu gre zaupati – zunanjemu (tiraniji okolja) ali notranjemu? »V tistih treh dneh si v sebi izbojevala veliko večjo, veliko odločilnejšo bitko: med glasom zunanjosti in glasom srca si brez najmanjšega dvoma, brez najmanjše odločnosti izbrala glas srca.« Pripovedovalka pa os sebi nasprotno pravi: »Notranja negotovost in okolje, v katerem sem odraščala, sta me že prepustila tiraniji zunanjosti.«

»»Obstajamo tu,« mi je venomer ponavljal. »Zdaj.««
»«Da bi bila leta, v katerih boš živel, zanimiva,« si menda zaželijo Kitajci.«

April 2023. Nov članek v Delu "Branje je osrečujoč napor."

Ni komentarjev:

Objavite komentar