Polona Glavan
Saj najbrž je bilo mišljeno anyhow in ne however? Ali pač? Kakorkoli, Polona Glavan je napisala še eno dobro
delo in morda bi se lahko z njim prebila še više pri kateri od literarnih
nagrad. Prav neverjetna je, kako zna ubesediti občutja in situacije, ki smo jih
vsi že kdaj doživeli, pa se o njih nismo znali izraziti. Glavanova pa je to
celo zapisala. Žal mi je, da nisem sproti označevala vseh pomisli in asociacij,
ki so bile ravno pravšnje in so me marsikje vrnile v mladost in moja takratna zaznavanja.
Nekaj sem jih kljub vsemu našla.
Eno izmed takšnih je bilo čakanje na klic,
takrat še na fiksnih telefonih. »Na ljudi, ki zijajo v telefone s pogledom zapuščenega
cucka na prozacu, sem alergična prav toliko, kot na pomanjkanje zdrave pameti.«
Vsem nam je je kdaj umanjkalo. Buzby.
Ko piše o tem, da je bila na pravem kraju, sem se nehote spomnila Pamuka, ki je
prisotnost na pravem kraju, ki je ponudil določena občutja, kdaj imenoval tudi
sreča.
Zanimiva je bila tudi definicija vmesnega
časa, ki smo ga vsi že kdaj doživeli. Pravzaprav, ga doživljamo vsak dan
sproti, ko kaj čakamo. A včasih, ko kaj zares čakamo, je občutek vmesnosti še
večja. »Dobre tri ure, ki so me ločile od Galawaya, tri ure najbolj vmesnega
časa na svetu, so s svojim enoplastnim minevanjem ponujale dovolj prostora za
prosti tek misli, dovolj zraka za zadnji globok vdih pred dokončnim ciljem.«
Zanimiva je tudi opredelitev zamrznjenega in na vse konce odprtega časa.
»Najbrž so v zamrznjenem, na vse konce odprtem času med dnevom in večerom
takšne stvari prišle bolj do izraza.«
Pa še družbeno socialne situacije. »Nekaj
takega kot kriva je nekaj, kar ti vsiljuje družba, da te laže obvladuje.«
»Eden tistih, ki se spravljajo na druge zato,
ker jih krivijo za svoje probleme. Ker se sami ne znajo ali ne zmorejo soočiti
s svojimi problemi.«
V spremni besedi piše, da se teme izbrisanih
poleg Glavanove in Mazzinija ni lotil še nihče v slovenski literaturi. Na tem
mestu sem se že želela razpisati, da to ni res in omeniti Baukov Konec.Znova in
Vojnovićevo Figo, pa sem kaj kmalu ugotovila, da sta ta dva izšla po romanu
Kakorkoli (tudi pri Beletrini). Pravzaprav sem pri teh romanih občutila neko
podobnost med branjem. Morda v pisanju, ali zaradi slovenščine, ki nudi podoben
okvir za občutke, morda zaradi Ljubljane, Fužin in Štepanjca, ki bralca
postavijo v znan svet, seveda pa tudi zaradi teme.
Ni komentarjev:
Objavite komentar