Vesna
Milek
Spet vidim, da bi morala zapisovati sproti
pomisli, ki me srečajo ob branju knjige. Potem na koncu se niti ne spomnim več
vsega, pa čeprav so stavki ali odlomki označeni, kar naj bi me spomnilo na
kakšne misli me je zapeljalo zapisano v knjigi. Torej sem spet prepozna. A kaj,
ko je napol zleknjen v ležalniku težko sproti zapisovati, kaj šele zvečer pred
spanjem, opirajoč se na enega izmed komolcev, običajno desnega, leva roka pa je
itak nerabna za pisanje leže.
»Nič ne poveže ljudi tako kot izkustvo
lepega.« Na izkustvo lepega običajni ljudje običajno pozabijo. Še posebej v tem
svetu, ko je uporabno in donosno premagalo nekoristno lepo. Ko pozabijo, kaj je
to navdih in kaj vznesenost, gnana od estetskih in medčloveških doživljajev. Da
je to tisto, kar daje življenju smisel in kar ga žene naprej. In kdor je
razumel Milekovo, ki skupaj s Parizom misli na škornje s peto in vezalkami, ki se
zavezujejo kot korzet (in odkar sem tole prebrala, tudi meni kar naprej uhajajo
misli k podobnim škornjem in Parisienne
opravi).
Tudi knjige imajo podobno vlogo. »Ta drobna
knjižica je zato obliž. Kot so obliž vse tiste knjige, ki nam zasukajo kompas.
Tudi, če je mit strastne, romantične ljubezni samo fantazma zahodnega človeka,
nič več kot iluzija, je preprosto nujen za to, da preživimo v sivini realnega.
Da preživimo drug z drugim. Ali, kot je tistega popoldneva, ko si izšli zapiski
iz noči, na ovitek zapisal njihov avtor: »Da bi iluzija ne izpuhtela na
potovanju iz kaosa v kaos.«
Pariz je res več kot mesto. Je občutje, ki sem
ga tudi jaz začutila že v mlajših letih, ko smo za kakšen teden obiskali Pariz
in potem še nekajkrat kasneje. Občuti pa se ga ne samo ob pohajkovanju po
mestu, parkih, obrežjih rek in znamenitosti, ampak tudi iz knjig. Milekova je
izčrpno, skoraj enciklopedično predstavila več plasti Pariza, je pa res, da je
plasti doživljanja Pariza toliko, da je nemogoče predstaviti vse. Denimo Pariz Simone
Signoret in Yvesa Montanda, ali pa Edith Piaf. Ali pa Maupassantov Pariz iz
Močne kakor smrt (ne naštevam vsega šolskega obveznega branja in učenja, ki se
je tudi dogajalo tam in poudarjam, da so knjige, ki jih odkriješ sam precej
boljše), in pa morda zavoje Le
Notrejevega parterja. Razpoloženo za Pariz sem res z užitkom prebrala in
Milekovi se zahvaljujem za to doživetje. Marsikaj, kar sem poznala morda le po
površini, je ponudila z bolj podrobno in včasih dodatno navdihujočo razlago.
Oba, Camus in Orwell sta poleg ostalih
podobnih lastnosti »zavračala poenostavljanje kompleksnejše realnosti.«
»Tako torej človek umre v šepetu, ki ga ne
sliši.« Sneg na Kilimandžaru.
Včasih se sprašujemo, če zapisovanje ob
življenju odtehta vse doživljaje ki bi jih doživeli v času, ki ga posvetimo
pisanju. Ne bi namesto tega raje živeli (doživljali)? »Ta kit te bo pogoltnil,
pogoltnil bo tvojo literaturo in tvoje življenje«, je rekel Miller Anaïs Nin, ki je vse zapisovala v
dnevnike, »Ti ne živiš, ti pišeš o tem, kaj živiš in kako rada bi živela.«
Usoda
Cammile Claudel. "Pod mogočnim drevesom ne raste nič." Včasih se
sprašujemo, če je vredno živeti v senci nekoga.
"Ljubila
sem ga, ali pa sem mislila, da ga ljubim, kar je enako," je povedala Coco
Chanel.
"Plešite
življenje kamnov in dreves, plešite tam, kjer ne boste našli živih bitij,"
je Nižinski rekel plesalcem.
Ni komentarjev:
Objavite komentar