nedelja, 27. marec 2016

Ogorčenje

Philiph Roth
Indignation. Kot v preostalih knjigah Philipha Rotha, je tudi branje te lepo vodilo misli. Za tekočo besedo se imamo zahvaliti tudi prevodu Miriam Drev. Zgodba vpotegne bralca v občutenja posameznika in dogajanje njegovega življenja.

Glavni junak (sin košer mesarja) je bil upornik proti hlinjenim in licemernim družbenim navadam, upiral se je tudi institucionalno zapovedani veri. Njegov značaj in nazor lahko spoznamo iz razgovora z dekanom, ko je bil Markus poklican na zagovor. "Ne potrebujem utehe. Ne verjamem v boga in ne verjamem v molitev." "Oporo najdem v tem, kar je resnično, in ne v tem, kar je dozdevno. Molitev je po mojem mnenju čisti nesmisel." Dekan ga je po tej izpovedi vprašal: "Ampak dovolite, da vas vprašam Marcus iz gole radovednosti, kako shajate v življenju – ko so vendar naša življenje prepolna bridkosti in nadlog – ne da bi se naslanjali na versko in duhovno vodstvo?" Odgovoril je: "Povsem dobro shajam" In še "Je kaj narobe s tem, če človek poišče rešitev tako, da mirno odide?" Marcus si je mnenje ustvarjal tudi iz eseja Bertranda Russela (s.78), ki med drugim "popolnoma nepristransko razpravlja tudi o tem, kako so cerkve upočasnile človeški napredek, in kako ljudem vseh vrst povzročajo nezasluženo in nepotrebno trpljenje, ker se oklepajo lastne opredelitve tega, čemur pravijo moralno. Religija, zatrdi Russel, temelji predvsem na in v glavnem na strahu – strahu pred skrivnostnim, strahu pred neuspehom in strahu pred smrtjo. Strah, pravi Bertrand Russel, je oče okrutnosti, zato ni nič čudnega, da sta okrutnost in religija dolga stoletja stopali z roko v roki. Osvojite svet z inteligenco, pravi Russel, ne pa da se pustite suženjsko podjarmiti grozi, ki jo povzroča življenje na njem. Pojmovanje boga v celoti, zaključi, je pojmovanje ki je nevredno svobodnega človeka."

V svojih odločitvah je bil Marcus Messner precej svojeglav in se ni podrejal družbenim normam. To ga je, najbrž po mnenju moralistov, pripeljalo do povsem drugačnega konca življenja, kot bi ga, če bi se pri odločitvah podrejal merilom, ki jih postavlja družba (in vera). "Na kako grozen, nedoumljiv način človekove najbolj vsakdanje, naključne, celo smešne odločitve dejansko privedejo do popolnoma prekomernih posledic." Primer takšnih posledic je v knjigi prikazan tudi z dogodkom, ko je povsem nedolžno kepanje na dvorišču kolidža ušlo z vajeti.

Govori tudi o spremembi svojega očeta po petdesetem. Včasih je pri najhujšem, ko so jih oropali vsega dejal. "Denar bomo že nadomestili. Hvala bogu, da smo ostali živi in zdrav." "Isti človek, ki je bil zmožen reči kaj takega in to tudi verjeti, zdaj ne more narediti ničesar več, ne da bi ga glodalo miljon skrbi." Mama, ki ves čas živi z njim pravi. "Ljubi fant, je to tisto, čemur pravijo sprememba osebnosti, ali pa se je z njim zgodilo nekaj strašnega? Je to nekaj novega – je mogoče? Z Jasnega neba? Pri petdesetih? Ali pa gre za nekaj, kar je bilo zakopano v njem, in zdaj prihaja na površje?"



Ni komentarjev:

Objavite komentar