sobota, 13. oktober 2018

Vedeževalec mi je rekel


Tiziano Terzani
Un indovino mi disse. Druga Tizianova knjiga, ki sem jo vzela v roke. Najprej sem prebrala še en krog na vrtiljaku, kjer je najverjetneje opisoval svoj boj z boleznijo. Bila je potopisna, opisoval pa je poskuse svojega okrevanja s pomočjo različnih metod zdravilcev. Izdana je bila štiri leta po nejgovi smrti. Tudi ta je potopisna (opisuje predvsem popotovanja po Aziji), le da se tu ustavlja pri vedeževalcih (napisal jo je kakšnih deset let pred smrtjo).

O možnih izgovorih po petinpetdesetem. "Prerokba je predstavljala izgovor. V resnici si pri petinpetdesetih človek zaželi, da bi življenje začinil s ščepcem poezije, na svet pogledal z novimi očmi, znova prebral klasike, se spet začudil sončnemu vzhodu, luni na nebu in času, ki ne obstaja le v bitju ur. Dobil sem priložnost in nisem je smel zamuditi."

"Gre za preprosto posledico staranja? Človek se postara, svet se spreminja, zaradi melanholičnega spomina na preteklost, pa nam sedanjost postane grda in prihodnost grozljiva."

Mnenje starejše gospe iz Bangkoka o obiskovanju vedeževalcev. "Nikoli ne grem k vedeževalcem, ker imam raje, če me življenje preseneti." Pisca pa je življenje presenetilo prav zato, ker je šel k vedeževalcu. "Njegova prerokba mi je odprla nekakšno tretje oko, zaradi njega sem videl stvari, ljudi in kraje, ki jih drugače ne bi." "Ker sem se začel zanimati za manj običajno plat stvari, sem opazil marsikaj, kar bi sicer prezrl. Kar naenkrat se mi je zdelo vse povezano s to drugo plastjo: osebe, pri katerih sem dotlej poznal samo družbeno sprejemljivo podobo, so mi odkrile še svoje druge lastnosti. In te so bile mnogo bolj uglašene s tem, kar me je zanimalo. Seveda se je vse to dogajalo zaradi mene in sprememb v moji pozornosti."

"Dvom se je prej ali slej moral oglasiti. Točni, dragi, stari dvom – glas drugega Jaza, ki vedno z veseljem postavi vsako gotovost pod vprašaj – se mi je porodil takoj, ko sem pomislil, da bi se temi vedeževalcev in praznoverja lahko posvetil kot novinar."

O naključju, ki se vedno pojavi  z namenom. "Naključje? Težko bi rekel, da ne obstaja, toda vse bolj me je obhajalo prepričanje, da večina navideznih "naključij" sami prikličemo nadse. Sami si zamenjamo očala, skozi katera opazujemo svet – in kar naenkrat zagledamo tisto, česar se pred tem nismo zavedali, zato smo bili prepričani, da ne obstaja." … Avto je že čakal pri vrtnih vratih Turtle Housa in morda je naključje hotelo – naključje?! da sem med hitenjem v pravem trenutku pograbil knjigo z naslovom The Gentelman in the Parlour, ki je ležala na okrogli kitajski mizici v knjižnici, potreboval sem pač nekaj za branje med plovbo." … Spremljal me je leta, pa se tega nisem zavedal. Nekega dne sem ga po naključju – naključju, ki kot da usmerja sleherni trenutek našega bivanja – opazil in navdušila me je njegova zgodba."

"Bil sem srečen. Bil sem sam in samota mi je bila čudovita družica."

"Pravijo, da mesta – in to velja za ves svet – propadajo zaradi staroselcev. Preplavljajo jih ljudje, ki se ustavijo mimogrede, in tisti, ki jim je glavno gonilo zaslužek. Tudi pri restavriranju starega Penanga so zgrešili razlog: hoteli so namreč privabiti turiste."

O tem, da sreča pride. "Sreča se prej ali slej vedno obrne. Samo počakati je treba znati in imeti ob sebi koga, pa če je prijatelj, psihoanalitik … ali pa vedeževalec, s katerim lahko deliš tesnobo."

O premagovanju strahu.
"Bojiš se strahu,
ne letal.
Če se nočeš bati,
moraš leteti.
Sedi na letalo
in bodi prepričan, da bo vse v redu,
pa tako tudi bo."

"Po večerji sem stopil na krmo in se zleknil na lesene deske. Zagledal sem se v neskončnost neba. Tu pa tam so me zmotile le misli, ki so se živahno podile po glavi, in pomislil sem, da po zaslugi vedeževalca iz Hongkonga s čedalje večjo radostjo spet potujem. Še več: čedalje raje spet živim. Zapustili so me občutki tesnobe, minevanje dni ni bilo več drama, poslušal sem sogovornike, užival v dogajanju okoli sebe, udobno urejal vtise in se spraševal o njih. Imel sem čas in tišino: oboje tako potrebno in naravno, pa hkrati luksuz, ki si ga lahko privoščijo le redki. Zato pa razsaja depresija!"
"Depresija je bila naravna posledica opisanih okoliščin. Depresija navda vsakogar, ki v sebi še nosi predstavo o svetu, kakršen naj bi bil, a hkrati vidi, da svet takšen ni. Depresija postane pravica, ko človek pogleda okoli sebe in ne vidi več ničesar in nikogar, ki bi ga navdihoval; ko svet drsi mimo kot v koritu, polnem omejenosti in materialistične ozkosrčnosti. Ni več idealov, ne vere, ne sanj. Ničesar, v kar bi lahko verjel ni; in niti učitelja, ob katerem bi se opomogel, ne."

O vlogi umetnosti v današnjem svetu. "Pa umetnost, ta bližnjica do občutka veličine? Niti umetnost ne pomaga več ljudem, da bi razumeli bistvo stvari."

O gledanju televizije in minevanju časa. "Preko televizije smo vase sprejeli na milijone podatkov, a hkrati postali moralno otesani. Televizija nas razvedri, čas hitreje mine! Toda ali si tega v resnici želimo?"

O sprejemanju odločitev. "Vsako odločitev lahko razumemo kot odraz lastne svobodne volje ali kot posledico presoje nekoga, ki je bil že vnaprej določen, da bo sprejemal naše odločitve."
O razliki med budističnimi in indijskimi učitelji. "Budizem je zelo primeren za našo zahodno pamet, dobro se namreč odziva na našo potrebo po racionalnosti. Eden od budističnih principov je: "Ne verjemi v nič, česar ne moreš dokazati; ne verjemi v nič, česar ne moreš sam izkusiti." "Učitelji so sicer vsi dobri", je rekel bhikku (predstavljal se je namreč s preprostim nazivom, skupnim vsem tajskim menihom), "toda velika razlika je v tem, da ti budistični učitelji samo pokažejo pot, ki jo moraš prehoditi sam, indijski učitelji pa ti rečejo: "Verjemi, zaupaj mi, pa te popeljem v paradiž!" In če se odločiš za to pot, potem jim boš vse življenje ostal na grbi."

"Materialna čistoča vpliva na duhovno."

Čudovit opis potovanja z vlakom po Sibiriji. "Zunaj so monotono tekle breze."

Ni komentarjev:

Objavite komentar