Manca Košir
(Ksenija Malia Leban, Janko Bohak, Urška Lunder, Karel Gržan, Jasna Stošič, Ana Drevenšek, Tina Košir Mazi)
Knjigo sem poiskala,
ko sem slišala zanjo, in ker sem že večkrat prebirala pisanja avtorice in so mi
bila blizu. Branje se bo gotovo prileglo tistim, ki so v življenju izkusili
tudi že kaj težjega, saj vedenje o tem, da se zgodi tudi drugim in tem, kako
razmišljajo, kaj jim je v uteho in kako so sprejeli in naprej živeli s temi
doživetji, pomaga. Pomaga pri raziskovanjih svojih doživljanj in pri tem, da
uravnotežimo stvari v sebi. Zato tudi najbrž vsak bere knjigo drugače. Vsak
išče in najde druge poudarke, druge misli in drug pomen. Vsak po svoje. In
najbrž je raziskovanje (notranjega) sveta eden vzgibov branja.
Vsako dopisovanje
v knjigi prinese nekaj posebnega. Velika vrednost tega pisanja je, da so dopisovalci
pisma pisali iz sebe, na osnovi lastnih doživetij, večinoma takšnih, ki jim
pravimo težja. Pisali so o strahovih, ljubezni, žalosti, veselju. Opisali so
tudi, kako so se spoprijeli z življenjem, ki jih je težko preizkušalo. Zelo
intimno. Morda nas napeljuje na misel Josipa Ostija, ki ga je avtorica citirala
nekje med pismi. »Literatura, v kateri v pismih pričujemo in osebnih spoznanjih, »posebno voajerstvo v
intimni svet piscev.«« Nasploh so me pri branju precej bolj vpotegnili avtorji,
ki so pisali svojo zgodbo, zgodbo iz sebe. Tako zapisane zgodbe so zaradi
osebnega čustvenega naboja pisca precej bolj prepričljive.
Sem pa spet izbrskala
nekaj misli, za katere pa ne velja, da so prav tiste, ki jih je (edine) vredno
prebrati. To tudi ni moj izbor, so le misli, ki so me med branjem napeljale na
to, da sem jih označila. Sploh pa takšno početje (izbiranje misli) v tako
bogati knjigi ni preveč smiselno. Treba jo je prebrati celo, od začetka do
konca in jo po tem imeti ob sebi. Za vsak primer, če bi jo še kdaj rabili.
Zanimivo je
razmišljanje o tem, zakaj si nekateri želijo imeti nadzor, vladati. »Poglejmo oblastnike najrazličnejših sort.
Tiste, ki jim gre za moč, za nadvlado, za kontrolo in nadzor … Za obvladanje
dežel in narodov, za oblast nad zaposlenimi, za manipuliranje s partnerji in
otroki. Ali pa samo za nadzor nad tem,
kako bom pomila posodo in koliko časa naj bi vrela goveja juha. Strah jih je.
Trepetajo za svoj prav, ker jim samo ta prav daje gotovost, da so živi. Grabijo
oblast in denar, ker z njuno pomočjo občutijo moč nesmrtnosti, te strašne
iluzije, ki pobija ljudi, uničuje zemljo in zrak, živali in rastline …« (s. 35,
odst. 2). Večina tistih, ki se bori za pozicije, ima za seboj neke frustracije,
nezadovoljstvo s seboj, nezmožnost, da bi svoj ugled gradili na lastnih
dosežkih. Janko Bohak piše tudi o vzrokih za pretiranih reakcijah, ki prav tako
izvirajo iz preteklih frustracij. »Vedno kadar se na zunanji dogodek odzovemo z
nesorazmerno močno čustveno reakcijo, lahko sklepamo, da se je aktualna
prizadetost zlila s potlačenim doživetjem neke zgodnejše, običajno otroške
prizadetosti ali krivice«.
Razmišlja tudi o
ljubezni do sebe in drugih. »Pozdravi nas lahko samo ljubezen do sebe. Ljubezen
do drugih je tista, ki nam kaže, kako se ljubezen odraža, in nas uči, da smo
zmožni ljubiti, a šele ko stopimo na pot ljubezni do sebe, se začne resnično
zdravljenje.« In nekje piše tudi nekaj v tem smislu, da mora biti človek srečen
najprej sam, potem bo našel svojo ljubezen.
Ne spomnim pa se
točno, na kaj je namigoval tale citat. »Da sem eno, ker ločenosti in dvojnosti
pravzaprav ni. Sveti so trenutki, v katerih to zmoremo ne le vedeti, temveč
tudi v polnosti živeti.« Verjetno na enost duše in telesa?
Nekje med pismi je
zapisana tudi sufijska modrost: »Tvoje je samo tisto, česar ne moreš izgubiti v
brodolomu«. S tem se še pogosto ubadamo v drugi polovici življenja, ko smo
spoznali, koliko nepotrebnih stvari smo si nakopičili okoli sebe. In te, kot
pravi modrost, niti niso naše. In kaj smo sploh mi? O tem je razmišljal Terzani
– ko našemu telesu izrežejo kakšen del, organ – smo to še mi? Koliko lahko
izrežejo, da smo še mi?
»V nerazvitih deželah umirajo ljudje – med njimi
je največ otrok -, ker si ne morejo privoščiti vsote, ki je za nas drobiž. To
pa ne pomeni, da si jaz ne bom nocoj privoščil piva za ceno enega življenja.
Tragičnost našega časa je v odsotnosti sočutja do tistih, ki živijo le korak od
naše udobnosti. Ali je čudno, da je boga težko zaznati v takšni zasmrajenosti.?«
(Karel Gržan). Podobna razmišljanja najdemo v Opravičilu človeka, Karin CvetkoVahove ali pa v Hornbyevemu Kako biti dober.
»Mislim, da mora
mati dvakrat roditi otroka. Prvič iz sebe in drugič od sebe; slednje je mnogo
daljša mukotrpnost.« (Karel Gržan) Se strinjamo, čeprav je v teh časih, ko
mladi nimajo toliko možnosti za zgodnjo osamosvojitev ta drugi porod še težji.
Kaj jih naj kar postavimo na cesto brez vsega? Tudi časi so drugi, kot
ugotavlja Tina Košir Mazi, ko razmišlja o tem kam pripeljejo družbena omrežja, tekmovalnost,
sebičnost in hitenje zaradi tega vsega. »Zdi se mi, da vsakič, ko se pustimo
ujeti v to zanko samopromocije, zgolj prispevamo k vedno bolj osamljenemu in
odtujenemu svetu. Svetu, v katerem upehana resničnost ne uspe dohitevati vse
bolj neživljenjskih zapovedi, zato so v zaskrbljujočem porastu depresija,
angsioznost, izgorelost in kronična utrujenost, nespečnost, raznovrstne
odvisnosti in motnje hranjenja. Kako se zoperstaviti takšnemu svetu? Mogoče
tudi (ali celo predvsem) tako, da si pustimo biti človeški, da se trudimo biti
iskreni in pristni. Če si to dovolimo, nas življenje nagradi na povsem
nepričakovan način.« (394). Prav včeraj sem gledala zanimivo nemško oddajo Speed– Auf die Suche nach der verloreren Zeit. (Oddaja
raziskuje največje paradokse moderne dobe in poskuša priti do dna njeni
skrivnostni logiki. Hitrost in učinkovitost sta poglavitna cilja na skoraj vseh
področjih življenja. Toda kam je izginil čas, ki smo ga zadnja desetletja
prihranili z razvitejšo tehnologijo? Nenehen nemir in občutek, da mu zmanjkuje
časa, sta pustila sledove tudi na voditelju oddaje Florianu Opitzu, ki nas bo
popeljal na razburljivo in zabavno potovanje. Srečali bomo ljudi in spoznali
kraje, ki nas bodo približali rešitvi skrivnosti. Za Opitza so resnični
uporniki ljudje, ki so se uprli potrebi po hitrosti in ponovno odkrili
počasnost.)
Na koncu pa še
misel Arthurja Schopenhauerja, ki je bila povzeta nekje v knjigi. »Največja
norost je žrtvovati svoje zdravje za dosego drugih življenjskih ciljev.«
Ni komentarjev:
Objavite komentar